Vapaakenttä Pasianssi

Pasianssin kenties haasteellisin variaatio, Vapaakenttä.

Tältä sivulta löydät Vapaakenttä Pasianssin ilmaisen version, tietoiskun korttipelin historiasta sekä pelin säännöt. Tarjolla on myös ohjeita Vapaakentän läpäisyyn.

Siinä missä perinteinen pasianssi on lähinnä tuurista kiinni, vaikuttaa Vapaakentän läpäisyyn oma nokkeluus ja ongelmanratkaisukyky!

Lyhyt esittely

Vapaakenttä Pasianssi eroaa monista muista pasianssien versioista etenkin kahdella tapaa:

  1. Lähes kaikki Vapaakenttä Pasianssin pelit ovat ratkaistavissa, vaikka poikkeuksia tosin löytyy.
  2. Toinen erottava tekijä on kaikkien korttien jakaminen oikein päin ja etenkin niin, että kaikki kortit ovat heti pelin alusta kerralla nähtävissä - toisinkuin perinteisessä pasianssissa.

Vapaakent√§ss√§ peliruudun vasemmalle j√§tet√§√§n nelj√§ tyhj√§√§ paikkaa ‚Äďnimens√§ mukaisesti vapaata kentt√§√§.

Vapaakentän tarkoituksena on kortteja järjestäen ja vapaita kenttiä hyödyntäen saada pelattua kaikki kortit maittain oikeaan reunaan, ässästä kuninkaaseen - läpäistäkseen peli.

Vapaakentän säännöt

Vapaakenttä Pasianssia pelataan täydellä 52 kortin pakalla, ilman jokereita.

52-kortin pakka

Pelin alkuasetelmassa kaikki kortit on jaettu kahdeksaan pystysuuntaiseen pinoon kuvapuoli ylöspäin. Pasianssi.comin vapaakenttäversiossa vasempaan reunaan jää neljä vapaakenttää, joihin kortteja voi pelin aikana siirtää.

Nämä neljä kenttää mahdollistavat pelikorttien järjestelyn ja pelin edistämisen.

Pelin oikeassa reunassa on niin ik√§√§n nelj√§ tyhj√§√§ kentt√§√§ ‚Äď kotipinoa. Pelin tarkoituksena on saada t√§ytetty√§ n√§m√§ kotipinot maittain, j√§rjestyksen ollessa √§ss√§st√§ kuninkaaseen. √Ąss√§t ovat arvoltaan ykk√∂si√§ Vapaakent√§ss√§.

Vapaakenttä Pasianssissa yksittäisen kortin voi siirtää:

  1. Pystyrivistä toiseen, mikäli kohteena olevan korttipinon kortti on eri väriä ja yhden numeron suurempi. Kortin maalla ei ole merkitystä. Esimerkki: voit siirtää mustan nelosen punaisen viitosen päälle.
  2. Pystyrivistä mihin tahansa vapaana olevaan vapaakenttään. Tällöin korttipinon alta paljastuneen kortin voi siirtää tyhjään alueeseen tai vapaakenttään.
  3. Vapaakentästä pystyriviin. Samat säännöt pätevät kuin pystyrivistä toiseen siirrettäessä.
  4. Pystyrivistä maan kotipinoon. Tällöin kortti käy vain samaa maata olevan, yhtä lukua pienemmän kortin päälle. Esimerkki: voit siirtää ruutuseiskan ruutukuutosen päälle tai ristikasin ristiseiskan päälle.
  5. Vapaakentästä kotipinoon. Samat säännöt pätevät kuin pystyrivistä maan kotipinoon siirrettäessä.

Vapaakenttä Pasianssi mahdollistaa myös usean kortin siirtämisen kerrallaan, jos riittävän monta kenttää on vapaana.

Esimerkki: Jos sinulla on toisessa korttipinossa musta kasi, jonka päällä on punainen seiska, ja toisessa korttipinossa punainen ysi päällimmäisenä, voit siirtää kerralla sekä kasin ja seiskan, jos:

  1. vähintään yksi neljästä vapaakentästä on tyhjänä
  2. vähintään yksi kahdeksasta korttipinon paikasta on kokonaan tyhjänä

Samat säännöt pätevät useamman kuin kahden kortin siirtämisessä kerralla. Tosin tällöin myös vapaita kenttiä tulee olla enemmän.

Sallittujen siirtojen hahmottamista helpottaa tietokone, joka ilmoittaa, jos siirto ei ole mahdollinen. Lisäksi ilmoituksesta näet, montako vapaata kenttää haluamasi siirron toteuttaminen tarvitsee.

Ohjeita vapaakenttä-pelin läpäisyyn

Vapaakenttä on ennen kaikkea ongelmanratkaisua vaativa pasianssi, jossa valtaosa peleistä on ratkaistavissa. Alta löydät vinkkejä siihen, kuinka kyseistä korttipeliä kannattaa lähestyä.

  1. Tutki ja tutustu jakoon huolellisesti ennen ensimmäistäkään siirtoa. On hyvä suunnitella muutama siirto eteenpäin ja miettiä, onko tämä taktiikka varmasti paras. Tämä on asia, joka suurimmalta osalta pelaajista jää väliin. Itsestään selvältä näyttävin siirto ei aina ole paras tapa aloittaa Vapaakenttä-peliä!
  2. Etsi korttipinoista ässät, ja pyri purkamaan ensimmäisenä näitä kasoja, jotta ässät vapautuvat pelattaviksi kotipinoihin.
  3. Pyri järjestelemään kortteja mahdollisimman pitkälle pelkkiä korttipinoja käyttäen, ja harkitse tarkkaan milloin pelaat kortin vapaakenttään. Yritä aina pitää mahdollisimman monta vapaakenttää käytössäsi. Jos täytät kaikki vapaat kentät, jättää se sinulle todella paljon vähemmän mahdollisuuksia operoida tiukassa paikassa.
  4. √Ąl√§ pelaa sellaista korttia yhdellek√§√§n nelj√§st√§ vapaakent√§st√§, jos t√§lle kortille ei l√∂ydy nopeasti yht√§ lukua isompaa, eriv√§rist√§ korttia jostakin korttipinosta.
  5. Pyri pelaamaan korttipinoja mahdollisimman nopeasti tyhjiksi, sillä tämä mahdollistaa useamman kortin siirtämisen kerralla.
  6. Pyri suunnittelemaan siirtosi mahdollisimman pitkälle etukäteen, ja muista laskea, riittävätkö vapaakentät halutun toimenpiteen suorittamiseen.
  7. Kun kokoat kortteja j√§rjestykseen jonkin korttipinon p√§√§lle, varmista ett√§ pinoon j√§√§ mahdollisimman v√§h√§n muita kortteja alimmaiseksi. √Ąl√§ esimerkiksi kokoa pitk√§√§ suoraa kortteja sellaiseen pinoon, jossa alimmaiseksi kortiksi j√§√§ √§ss√§.
  8. √Ąl√§ pelaa kortteja liian hanakasti kotipinoihin, sill√§ joissain pelin versioissa et voi palauttaa kotipinon kortteja en√§√§ takaisin peliin.
  9. Pyri täyttämään tyhjäksi jäänyt kenttä mahdollisimman pitkällä, järjestyksessä olevalla pinolla, joka alkaa kuninkaasta.

Mitä tehdä, kun mikään kortti ei käy?

Jos pelitilanne näyttää epätoivoiselta, älä silti luovuta!

Peli saattaa aueta muutamalla harkitulla siirrolla ja vapaakenttiä käyttämällä. Pyri myös miettimään siirtosi etukäteen.

Monesti tukalasta paikasta selviää korttipinoja järjestelemällä. Saatat esimerkiksi huomata, että muutamalla pienellä siirrolla jostakin korttipinosta vapautuu kortti, joka käy esimerkiksi kotipinoon. Tämä saattaa jälleen edistää peliä muilla osa-alueilla.

Aikanaan vanha, 90-luvun Windows-versio Vapaakenttä Pasianssista alkoi vilkkua siinä vaiheessa, kun kone tiesi, että vain yksi mahdollinen siirto on jäljellä.

Mikäli pasianssi tulee kuitenkin lopullisesti tiensä päähän, voit kokeilla samaa peliä uudelleen. Ehkä jo toisella kerralla onnistuu!

Vapaakenttä Pasianssin todennäköisyydet

Koska Vapaakenttä Pasianssissa on pysyvästi yksi pakka kortteja ja sama määrä vaihtoehtoisia paikkoja korteille, on matematiikka ja todennäköisyydet suhteellisen helposti laskettavissa. Kun kortteja pakassa on 52, mahdollisia erilaisia jakoja on 8 x 10^67.

On kuitenkin muistettava, ett√§ osa Vapaakentt√§-peleist√§ on t√§st√§ n√§k√∂kulmasta katsottuna t√§ysin identtisi√§, koska ne eiv√§t aiheuta ylim√§√§r√§isi√§ siirtoja tai muuta p√§√§nvaivaa ihmismielelle ‚Äď tai tietokoneen algoritmeille.

Nämä vaihtoehdot poistamalla oikeasti erilaisia pelejä jää jäljelle 1.75 x 10^64, joka on edelleen käsittämätön määrä erilaisia vaihtoehtoja.

Korttipelit ja niihin liittyvä todennäköisyyslaskenta todellakin avaa silmiä luonnon monimutkaisuudelle, kun vain 52 muuttujalla mahdollisia vaihtoehtoja on näin paljon.

Keskiarvolla joka toinen Vapaakenttä on ratkaistavissa normaalille pelaajalle, jos vain pelaa huolella ja harkitsee jokaisen siirron.

Jos olet aloittelija, et luultavasti heti pääse tähän voittoprosenttiin, mutta opettelemalla pelin lainalaisuudet ja taktiikat, tämä voittoprosentti (50 %) on mahdollista saavuttaa.

Monet harrastajat ja matemaatikot kertovat pääsevänsä lähemmäs teoreettista voittomaksimia, joka on yli 99 prosenttia.

Lähes kaikki Vapaakenttä Pasianssin pelit ovat ratkaistavissa, mutta silti mukaan mahtuu muutama, joille ratkaisua ei ole löytynyt huolimatta erittäin suuresta innostuksesta ympäri maailman.

Monet matemaatikot ja harrastajat ovat ajaneet läpi algoritmeja tietokoneohjelmia yrittäessään ratkaista näitä mustia lampaita. Tässä ei ole kuitenkaan onnistuttu nykyisillä pelimuodoilla ja säännöillä. Ratkaisut on saatu, mutta käyttämällä viittä vapaata kenttää neljän sijasta.

Jotain halusta ratkaista Vapaakenttä Pasianssin pelejä ja selvittää ratkaisemattomien määrää kertoo seuraava asia: tiedossa on, että ensimmäisen miljoonan pelin joukossa on kahdeksan ratkaisematonta peliä.

Ensimmäisen kymmenen miljoonan joukosta löytyy 130 ratkaisematonta, ja ensimmäisen sadan miljoonan joukosta 1282 ratkaisematonta Vapaakenttä-peliä.

Kunnioitettavaa tässä ei ole ainoastaan selvitetyt tiedot, vaan se työn ja ajan määrä, joka näiden lukujen selvittämiseen on käytetty. Voimmekin iloisin mielin sanoa, että pasianssit sen eri muodoissa herättävät paljon suuria tunteita ja innostusta ympäri maailman!

Vapaakentän historia

Vapaakentt√§ Pasianssin yksi vanhimmista esi-isist√§ on peli, jonka englanninkielinen nimi on Eight off. Kyseinen peli on saanut nimens√§ peliss√§ olevien kahdeksan vapaan kent√§n johdosta. Eight off on samanlainen peli kuin Martin Gardnerin Scientific Americanissa esittelem√§ Baker‚Äôs game. Baker‚Äôs game ‚Äď tai suomennettuna Bakerin peli ‚Äď on muuten samanlainen kuin Vapaakentt√§ Pasianssi, mutta t√§ss√§ peliss√§ korttipinoja rakennetaan maan mukaan.

Martin Gardner kirjoitti esittelyssään, kuinka Baker oli kertonut oppineensa pelin isältään. Bakerin isä taasen oli omaksunut pelin englantilaiselta mieheltä 1920-luvulla.

Vapaakenttä Pasianssin juuret ovat kuitenkin vielä pidemmällä ja ulottuvat Skandinaviaan!

Meill√§ t√§√§ll√§ pohjolassa peli√§ tiedet√§√§n pelattaneen jo 1800-luvulla nimell√§ Napoleon St. Helenassa. Kyll√§, jostain syyst√§ nimenomaan Helenassa, ei Helenalla. Tarina ei kerro, onko kyse kielien prepositioeroavaisuuksista ‚Äď vai syvemm√§st√§ merkityksest√§.

Toisin kuin perinteinen pasianssi, on Vapaakenttä rakennettu suoraan tietokoneella pelattavaksi.

Kunnia tämän matemaattisen yksinpelin keksimisestä lankeaa Paul Alfillelle, joka loi ensimmäisen tietokoneversion Vapaakenttä Pasianssista vuonna 1978. Suomalaisille Vapaakenttä tuli alun perin tutuksi sen englanninkielisellä nimellä, FreeCell.

Microsoftin luoman FreeCellin suosio kasvoi 1990-luvulla, kun pasianssin saloihin tutustuttiin Windows-käyttöjärjestelmien välityksellä.

90-luvun rakastettu Vapaakenttä sisälsi yhteensä 32 000 erilaista peliä. Lisäksi pelaaja pystyi seuraamaan omaa menestystään tilastojen avulla.

Tiesitkö tämän Vapaakenttä Pasianssista?

Kaiken kaikkiaan Vapaakenttä Pasianssi kuuluu pasianssipelien ehdottomiin klassikoihin, joiden parissa aika vierii varsin joutuisasti. Aivonystyröitä ja voittavaa strategiaa vaativa Vapaakenttä tarjoaa oivaa viihdettä ongelmanratkaisupelien ystäville!

Vapaakenttä Pasianssin toiminnot

Vapaakenttä Pasianssi

Vapaakentän peliversio ei eroa aloitusruudultaan muista pasiansseista, sillä pelin on tuottanut sama valmistaja, Pasianssi.com. Aloita peli keskeltä löytyvästä play-nappulasta. Voit myös vaihtaa Vapaakenttä-näkymän koko ruudun suuruiseksi.

Peli alkaa korttien automaattisella jakautumisella, eikä Vapaakentässä ole valittavissa lainkaan erillistä vaikeustasoa. Rauhallinen, suomalaista metsä- ja maalaismaisema kuvastava taustakuva tuo pasianssiin miellyttävää kotimaisuuden tuntua.

Korttien siirtely tapahtuu totutusti raahaamalla niitä toistensa päälle. Neljä vapaakenttää asettuvat peliruudun vasempaan reunaan päällekkäin, kun taas kotipesät löydät samalla tavalla aseteltuna oikeasta reunasta.

Keräämäsi pisteet ja käyttämäsi siirrot löydät vasemmasta yläreunasta. Ole tarkkana, sillä et voi kumota edellistä siirtoasi!

Voit jakaa kortit uudelleen (eri järjestykseen) oikean yläkulman kuvakkeesta. Samasta paikasta löydät myös kunniataulukot, joihin pääsevät vain Vapaakentän mestarit.

Pistetaulukoista l√∂yd√§t k√§rkitulokset t√§lt√§ viikolta, t√§st√§ kuusta sek√§ kaikkien aikojen enn√§tykset. √Ą√§rimm√§isen√§ oikealla sijaitsevasta napista voit s√§√§dell√§ kokoruututilaa.

Muista pasiansseista poiketen Vapaakentässä et voi saada lainkaan lisäpisteitä! Aloitat pelin 500 pisteellä, ja jokainen tekemäsi siirto vähentää kokonaispistemäärää yhdellä pisteellä.

Tavoitteesi on läpäistä peli mahdollisimman vähillä pistemenetyksillä. Peli ilmoittaa läpäisystä tai tappiosta ponnahdusikkunalla, minkä jälkeen voit joko aloittaa uuden haasteen tai palata Pasianssi.comin etusivulle koko sivuston vasemmasta yläkulmasta, sydänpainikkeesta.

Pasianssi.com suosittelee: rentoudu aivonystyröitä kuumottavan Vapaakentän jälkeen simppelin Pyramidi Pasianssin parissa.