Spider

Paikkansa pasianssiystävien sydämissä vakiinnuttanut Spider.

Spider-pasianssi – lyhyesti ilmaistuna Spider – on yksi pasianssipelien variaatoista, jossa perinteisen pasianssin sijaan kortit tulee kasata toistensa päälle maittain – ei mustaa ja punaista vuoron perään. Spider-pasianssi tarjoaa myös kolme erilaista vaikeustasoa, sillä pelaaja voi halutessaan valita yhden, kahden tai neljän maan pelimuodon. Mitä useampi maa pelissä on mukana, sitä vaikeampi pasianssi on.

Tältä sivulta löydät Spider-pasianssin ilmaisen version, tietoa korttipelin historiasta sekä pelin säännöt. Lisäksi jaamme vinkkejä Spider-pasianssin pelaamiseen. Pasianssi.comilla pääset myös valitsemaan juuri sinulle parhaiten sopivan vaikeustason! Spider-pasianssi on arvosteltu yhdeksi jännittävimmistä pasianssin muodoista, ja sen haastavuus saa pelaajat palaamaan pelin pariin yhä uudelleen.

Spider-pasianssin säännöt

Spider-pasianssin ideana on saada kaikki sattumanvaraisesti pelialustalle jaetut kortit väreittäin suuruusjärjestykseen – kuninkaasta ässään. Tässä kappaleessa käydään läpi normaalin, eli kahden maan, vaikeustason säännöt. Kun Spideria pelataan vaikealla, neljän maan tasolla, tulee kortit saada järjestykseen värien sijasta maittain.

Spider-pasianssissa käytetään kahta 52 kortin pakkaa. Ensiksi 54 korttia jaetaan kymmeneen pinoon niin, että neljässä pinossa on kuusi ja lopuissa viisi korttia. Pinojen ensimmäiset kortit jaetaan kuvapuoli ylöspäin. Pelin alalaitaan jätetään viisi kymmenen kortin pinoa odottamaan myöhempää jakamista.

Spider-pasianssissa yksittäisen kortin voi siirtää pystyrivistä toiseen, mikäli kohteena olevan korttipinon kortti yhden numeron suurempi. Kortin maalla ei ole merkitystä. Esimerkki: voit siirtää mustan nelosen mustan TAI punaisen viitosen päälle.

Spider-pasianssi mahdollistaa myös usean kortin siirtämisen kerrallaan, mutta näiden korttien on oltava samaa väriä (tai maata). Esimerkki: Jos sinulla on toisessa korttipinossa musta kasi, jonka päällä on musta seiska, ja toisessa korttipinossa musta ysi päällimmäisenä, voit siirtää kerralla sekä kasin ja seiskan tähän korttipinoon.

Samat säännöt pätevät useamman kuin kahden kortin siirtämisessä kerralla. Kun saat muodostettua ns. kuningasvärisuoran, eli kaikki samaa väriä/maata olevat kortit päällekkäin kuninkaasta ässään, siirtyvät nämä kortit automaattisesti kotipesään ja vapauttavat joko käännettävän kortin tai kokonaan tyhjän kentän.

Spider-pasianssissa minkä tahansa kortin voi siirtää tyhjälle korttipinon paikalle. Oikean alakulman pakkaa klikkaamalla jokaisen korttipinon päälle jaetaan yksi uusi kortti. Uutta riviä ei voi kuitenkaan jakaa, jos yksikin korttipinon paikka on kokonaan tyhjillään.

Peli päättyy, kun kaikki kortit on jaettu ja järjestetty värisuoraksi kuninkaasta ässään sekä siirretty kotipesään.

Pelin todennäköisyydet

Spider-pasianssia pelataan siis kahdella pakalla, joka osaltaan tekee matematiikasta ja todennäköisyyksistä pelin takana suurinumeroisia. Mahdollisuudet muuttuvat myös huomattavasti riippuen monellako maalla Spider-peliä pelataan. Mielenkiintoista on, että vaikka pelaisit vain yhdellä maalla, on mahdollista että jakoa ei ole mahdollista voittaa – vaikka tekisit kaiken oikein! Näitä jakoja ei kuitenkaan satu kovinkaan usein.

Monet hyvät Spiderin pelaajat pystyvät kuitenkin voittamaan lähes jokaisen jaon pelatessaan yhdellä tai kahdella maalla. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että yhdellä maalla pelatessa mahdollisia jakoja on noin 10^100, kahdella maalla 10^126 ja neljällä 10^145. Nämä luvut ovat erittäin suuria, eikä niitä pysty juurikaan käsitteellistämään. Näin ollen saatat pystyä pelaamaan tuhansia pelejä yhdellä tai kahdella maalla – ja läpäisemään ne kaikki – jos vain teet kaiken oikein, eikä sinulle satu tähtitieteellisen huono onni korttijaon suhteen.

Neljällä maalla Spider-pasianssin pelaaminen onkin oma juttunsa. Jos pelaat jokaisen jaon, on mahdollisuus läpäisyyn vain alle 10 prosenttia. Jos alku näyttää hankalalta, kannattaakin vain reippaasti ottaa uusi jako. Kokeneiden ja osaavien pelaajien on raportoitu pääsevän yli 50 prosentin läpäisymääriin niissä jaoissa, joita päättävät lähteä pelaamaan.

Spider-pasianssi sekä siihen liittyvä todennäköisyyslaskenta on aiheuttanut paljon keskustelua ja mielenkiintoa niin pelaajien kuin matemaatikoidenkin keskuudessa. Erilaisten pelien mahdollisuuksien suuri määrä – sekä erityisesti jokaiseen peliin liittyvät virheiden ja erilaisten pelitapojen mahdollisuudet – muodostavat harrastajille ja matemaatikoille paljon mielenkiintoista päänvaivaa.

Spider-pasianssin vaikeustasot

Spider-pasianssin vaikeustasot

Spider-pasianssin eri vaikeustasoista mainitaan ohimennen jo muualla artikkelissa, mutta tämä kappale kokoaa vielä tiivistetysti yhteen kolme tunnetuinta vaikeustasoa, jotka ovat: helppo, keskitaso ja vaikea.

Helppo Spider-pasianssi sisältää vain yhden maan, joten tämä versio sopii hyvin aloittelijoille. Korttipinot eivät sekoitu ikävästi eri maiden välillä, joten pinojen suotuisa järjestely on vaivattomampaa.

Keskitason versio eli normaali Spider-pasianssi haastaa pelaajansa kahdella maalla. Tarkat säännöt on esitelty yläpuolella. Normaali pelimuoto sopii sille pelaajaryhmälle, joka on jo tutustunut yksinpelin koukeroihin ja kiemuroihin, mutta haluaa kokea pelin läpäisyn tuoman mielihyvän haastavampaa vaikeustasoa useammin.

Vaikea Spider-pasianssi haastaa pelaajansa äärimmilleen. Korttipinot muodostavat ristien, ruutujen, herttojen ja patojen sekamelskan, joten pelaajalta vaaditaan erinomaisia päättely- ja järjestelykykyjä pelin läpäisemiseksi. Neljän maan versio takaa sen, että peli jää onnistuneen suorituksen sijasta todennäköisemmin jumiin – ja pakottaa pelaajan yrittämään uudelleen.

Koska vaikeimman vaikeustason Spider-peli on erittäin hankala, suosittelemmekin pelaamaan ensin kahta helpompaa vaikeustasoa niin kauan, että keskitason peli tuntuu lähes tylsältä. Tämän jälkeen voit ottaa suurimman haasteen ja mitellä taitojasi neljän maan kanssa. Jos välillä alkaa tuntua, että asiat eivät etene, kannattaa palata keskitason peliin, jotta hyvä mieli palautuu ja pelihuumori Spider-pasianssin parissa säilyy!

Vinkkejä Spider-pasianssin läpäisyyn

Spider-pasianssi voi tuntua välillä haastavalta, mutta alta löydät muutaman hyödyllisen vinkin, jotka saattavat helpottaa pelaamistasi huomattavasti.

  1. Tyhjennä korttipino mahdollisimman nopeasti. Yritä kääntää kaikki piilossa olevat kortit ja rakentaa tyhjälle, juuri avatulle paikalle mahdollisimman pitkä korttisuora. Ihanteellisessa tilanteessa pääset aloittamaan tyhjän paikan pinolla, jonka alimpana korttina on kurko. Tyhjennys kannattaa mahdollisuuksien mukaan aloittaa oikeasta reunasta, sillä näissä pinoissa on yksi kortti vähemmän. Pelin edetessä pyri pitämään mahdollisimman pitkään tyhjiä korttipaikkoja.
  2. Paljasta piilokortit. Järjestä kortteja pelattavaksi selvittämällä korttipinoja ja jättämällä pienemmän silmäluvun kortit pinojen päällimmäisiksi. Tämä avaa sinulle mahdollisuuksia hyvin nopeasti. Kun jaat alalaidasta seuraavan rivin, sinulla on valmiiksi monta potentiaalista korttipinoa järjestyksessä – ja vähemmän turhia kortteja hidastamassa pasianssin etenemistä.
  3. Älä blokkaa kortteja. Kun pelaat Spider-pasianssia vaikeammalla tasolla, vältä mahdollisimman pitkään eriväristen korttien pelaamista päällekkäin. Muuten alla olevat kortit ovat jumissa niin pitkään ennen kuin saat alempiarvoiset kortit pelattua näiden tieltä.
  4. Kiinnitä huomiota kuninkaisiin Spider-pasianssissa kuningas on suurin kortti ja ässä pienin. Kun saat selville missä kuninkaat ovat, tee kaikkesi vapauttaaksesi ne pelattavaksi. Kun pääset rakentamaan peliäsi kuninkaiden päälle, muuttuvat todennäköisyydet läpäistä Spider-peli huomattavasti paremmiksi!
  5. Maassa maan tavalla. Koeta aina rakentaa korttipinoja saman maan korteista. Näin ne ovat jo valmiiksi järjestyksessä, eivätkä sotke peliäsi muissa pakoissa.
  6. Pelaa huolellisesti. Spider-pasianssista kuulee puhuttavan myös ”pasianssien kuninkaana”. Tämä johtuu siitä, että huolellisuus ja rauhallisuus pelissä palkitaan. Pasianssi pelin nimikin tulee ranskankielisestä sanasta patience, joka tarkoittaa kärsivällisyyttä. Monesti silmiesi edessä on hyviä siirtoja ja näet ne vain, jos annat mielesi vapautua, et hätiköi ja katsot tilannetta moneen kertaan.
  7. Täytä tyhjä paikka kortilla. Joskus törmäät Spider-pasianssissa tilanteeseen, jossa sinulla ei ole näkyvillä tyhjään paikkaan laitettavaa kuningasta, eikä muita siirtoja ei ole tehtävissä. Tällöin tyhjä paikka kannattaa täyttää kortilla, jonka alta saat uuden kortin näkyviin. Kannattaa kuitenkin harkita tarkasti myös tyhjään paikkaan siirrettävän kortin tilannetta. Tämän kortin tulisi olla sellainen, joka suurella todennäköisyydellä voidaan siirtää taas pian pois. Katsele siis jo valmiiksi mahdollisuuksia yhtä tai kahta numeroa isompien korttien sijainneista, jotta yksi kortti ei pidä tyhjää paikkaa liian kauan varattuna.

Mitä tehdä, kun mikään kortti ei käy?

Etenkin hankalamman vaikeustason Spider-pasiansseissa sormi saattaa eksyä tasaisin välein suuhun. Ensimmäiseksi muista varmistaa, onko sinulla vielä käytettävissä yksi viidestä kymmenen kortin pakasta peliruudun alalaidassa.

Jos uutta riviä ei ole enää jaettavissa, voit edelleen kokeilla korttien järjestämistä pinosta toiseen. Muistathan, että vaikka pelissä tulee lopulta kerätä samaa väriä (tai vaikeammalla tasolla samaa maata) olevat kortit päällekkäin, voit pelin aikana siirtää kortteja toistensa päälle väristä tai maasta riippumatta. Joskus tämä saattaa avata uusia ulottuvuuksia peliisi.

Harvoin jokainen pasianssi menee läpi – ei myöskään Spider-pasianssi. Jos peli tulee päätepisteeseensä, voit aina aloittaa uuden pelin. Joskus on myös hyvä hakea vauhtia helpommalta vaikeustasolta ja palauttaa onnistumisen tunne hämähäkkipasianssin parissa!

Spider-pasianssin historia

Spider-pasianssin historia juontaa juurensa aina vuoteen 1949. Korttipeli ei ole yhtä vanha kuin klassinen pasianssi, mutta vuosien varrella se on kuvainnollisesti punonut seittejä pasianssin ystävien keskuuteen, ja näin rakentanut laajaan pelaajien verkoston. Kun Spider-pasianssi ensimmäisen kerran tuli tunnetuksi, pasianssin ideana oli muodostaa vähintään kahdeksan 13 kortin ketjua. Näistä kahdeksasta ketjusta juontuukin pasianssin nimi, sillä hämähäkillä on sattumoisin kahdeksan jalkaa.

Spider-pasianssilla on ollut aikojen saatossa varsin arvovaltaista kannattajajoukkoa, sillä Yhdysvaltain entisen presidentin, Franklin D. Rooseveltin kerrotaan olleen kyseisen korttipelin erittäin innokas pelaaja.

Ensimmäinen versio Spider-pasianssista osoittautui hyvin vaikeaksi, minkä vuoksi pelistä on julkaistu myöhemmin useita helpompia variaatioita. Esimerkiksi aiemmin mainitut yhden ja kahden maan versiot ovat tehneet pelistä helpommin voitettavan – ja sen myötä pelaajalle mielekkäämmän.

Ensimmäinen tietokoneella pelattava Spider-pasianssi julkaistiin Microsoftin 98+ -paketin myötä, mutta pelin maksullisuus esti vielä tuolloin suuremman suosion synnyn. Ensimmäinen ilmaisversio pasianssista tuli Microsoft ME:n myötä, jolloin innokkaiden pelaajien määrä kasvoi. Windowsin mukana tulleessa Spiderissa oli mukana yhden ja kahden maan versiot, mutta myös vaativammat kolmen ja neljän pakan versiot.

Spider-solitaire Microsoft ME

Tiesitkö tämän Spider-pasianssista?

Spider-pasianssi on eittämättä vakiinnuttanut paikkansa pasianssin ystävien sydämissä. Jopa kaikkein suosituimman pasianssin tittelistä - klassisen Klondiken kanssa - taisteleva korttipeli tarjoaa miellyttävän monta variaatiota vaikeustasoineen, ja koukuttaa pelaajansa jopa tuntikausiksi näyttöpäätteen ääreen ongelmanratkaisua vaativilla haasteillaan!

Spider-pasianssin toiminnot

Spider-pasianssissa pääset valitsemaan sinulle sopivimman vaikeustason kolmesta eri vaihtoehdosta, jotka ovat helppo, keskitaso ja vaikea. Valinta tapahtuu hiirenklikkauksella, minkä jälkeen peli käynnistyy.

Kortit jakautuvat automaattisesti kymmeneen pinoon, ja pelin edetessä käytettävät pinot löydät oikeasta alalaidasta. Peliruudun yläosasta käyvät ilmi keräämäsi pistemäärä sekä käytetyt siirrot. Onnistuneesti kasatut pakat kuninkaasta ässään siirtyvät pelin oikeaan laitaan, kotipesään. Oikea yläkulma sisältää perinteisen pasianssi-pelin tapaan uudelleen aloittamisen mahdollisuuden, pelin ohjeet, äänen säätämisen sekä koko pelin sulkemisen.

Pelin ohjeet kertaa Spiderin säännöt sekä pelin tavoitteen. Pistelasku on seuraavanlainen: värisuoran muodostaminen kartuttaa pistetiliäsi 100 pisteellä, kun taas jokainen käytetty siirto vähentää pisteitäsi yhdellä miinuspisteellä. Tuttuun tapaan korttien siirtely tapahtuu hiirellä tai kosketuslevyllä ”raahaten”.

Tästä kappaleesta sinulle kävi toivon mukaan ilmi sivulla pelattavan Spider-pasianssin (Spider Solitaire) oleellisimmat toiminnot. Laita pelimusiikkia päälle, käynnistä peli klikkaamalla play-painiketta ja viihdy!

Pasianssi.comin spider-pasianssipeli